Väljaanne Entrepreneur annab ettevõtjatele nõu, mida teha, kui firma väärtuslikem töötaja on lahkumas.

- Kontor
- Foto: Wikimedia Commons
Igas ettevõttes on neid töötajaid, kes on teistest kas ühes või mitmes aspektis peajagu üle. Ja siinkohal pole oluline, kas tegu on juhtival positsioonil oleva töötajaga või mitte. Igal juhul võib see tekitada olukorra, kus ettevõte satub töötajast ning tema panusest ettevõttesse sõltuvusse.
Siiski, iga hea asi saab ükskord otsa ning tark oleks ette valmistuda ajaks, mil firma parim ja väärtuslikem töötaja lahkub. Väljaanne Entrepreneur pani kirja neli soovitust, mida ette sel juhul ette võtta.
Püüa vältida kuulujutte. Kui töötaja lahkub ettevõttest, hakkavad reeglina ringi liikuma kuulujutud, kuna kõik tahavad teada, mis juhtus ja miks kolleeg lahkub.
Ettevõtte juhtkonna jaoks on väga oluline mõista, et seesugused kuulujutud võivad tekitada segadust ning silmapaistva töötaja lahkumine vajab tarka kommunikeerimist. Juhtkonna seisukohast on tõenäoliselt üks kehvemaid otsuseid vaikimine. Seeläbi saab hoogu juurde ka kuulujutuveski.
Tõsi, mõnel juhul võib töötaja lahkumist teistele üksikasjalikult põhjendada olla üsnagi keeruline ja isegi kohatu. Sel juhul võiks selgitustöö asemel anda töötajatele infot selle kohta, kuidas ettevõte edasi toimib ning missuguseid muudatusi võib oodata. Töötajate jaoks on oluline teada, et juhtkonnal on plaan olemas ning kõik on hästi. Samuti huvitab igaüht, kuidas muudatused teda isiklikult mõjutavad.
Vajadusel suhtle personaalselt. Töötaja lahkumine võib olla veelgi keerulisem, kui tegu on juhtival positsioonil inimesega. Sel juhul võib eeldada, et mitmed tema alluvad on ka isiklikus plaanis ülemuse lahkumisest puudutatud. Viimast eriti juhul, kui lahkuja oli neile meeldiv. Seetõttu peaks ettevõtte juhtkond vajadusel võimaldama töötajatele ka personaalset lähenemist või üks-ühele vestlust, et teada, missugused emotsioonid neid valdavad.
Suure tõenäosusega tahavad lahkuva töötajaga lähedaseks saanud kolleegid küsida ka mitmeid küsimusi ning kindlasti peaks laskma neil seda teha. Isegi kui sa neile vastuseid esiti ei tea või ei taha öelda, on tähtis kolleegile rõhutada, et sa hoiad neid kursis. See aitab hoida kõrgel usaldust ning tähendab omakorda, et töötajad tunnevad ennast nii-öelda siseringi inimestena.
Mida võiks töötaja lahkumisest õppida? Lisaks kommunikatsioonile on mõistlik juhtkonna siseselt selgeks mõelda, miks töötaja lahkus. Lähtuvalt sellest tuleks analüüsida, mida võiks teha edaspidi, et selliseid olukordi ei juhtuks. Tõsi, töötajate vahetumine on tavapärane nähtus ning ettevõtte seisukohast ka tervislik, ent liiga sage kaadrivahetus pole kohe kindlasti hea.
Seetõttu on ettevõtte jaoks kasulik varastest kogemustest õppimine ning seeläbi järelduste tegemine. Siinkohal tasuks kindlasti aga säilitada kainet meelt ning püüda analüüsida juhtunut võimalikult paljudest aspektidest ning olla ka enda tegevuse suhtes kriitiline.
Lahkumine pakub uusi võimalusi. Kindlasti ei tohiks ettevõtja nina norgu lasta seoses töötaja lahkumisega. Vastupidi, muudatused võivad avada uusi võimalusi ümberkorraldusteks.
Kui lahkuv töötaja on juhtival positsioonil, tuleb talle suure tõenäosusega üsna kiiresti asendaja leida. See aga omakorda võib tähendada, et uuel juhtpositsioonil olijal on vaja mõningast nõustamist. Ettevõtte juhtkonna seisukohalt võib see avada võimaluse proovida midagi uut ning ehk seeläbi ka laiemaid struktuurimuudatusi ette võtta.